Mandagen 11.9 kunne vi dra av gårde på tur, det var spennende. Og bilen var pakket og klar for tur. Planen i år er å kjøre nedover i Europa, vi har 10 – 12 uker til rådighet. Så vi har lyst å bruke mye tid i Normandie, Bretagne og følge kysten rundt Biscaya. Det kan sikkert bli flere forandringer på våre planer, siden det kan være tøft vær senhøstes. Og vi håper også å få til et besøk i nord Spania.
Vi har stått parkert natta over i Gbg, Aabenraa, Westerstede, Hoorn, Nieuwpoort, Bourseville, Le Treport og Etretat.
Første natten sto vi på utsiden der Susanne`s foreldre bor, vi hadde en koselig treff med familien og spiste middag sammen. Så tidlig morgenen etter kjørte vi om bord på fergen til Fredrikshavn. Etter vi kom i land kjørte vi 3,5 timer gjennom Danmark til Aabenraa, nesten ved tyske grensa.
Westerstede i Tyskland, nordvest for Oldenburg ble vår neste natt plass. Hele dagen kjørte vi på motorvei, det var mye trafikk forbi Hamburg og Bremen. Da ble det ekstra deilig å stoppe på et rolig sted etter en lang dag.
I koselige Hoorn sto vi i yacht klubben, det var en veldig fin havn. Byen var meget sjarmerende med veldig mange skjeve hus. Hoorn er en gammel by, og var en av de største i Holland på 1600-tallet. Tidligere var byen en viktig havneby, spesielt med skipstrafikk til Asia. Vi likte oss veldig godt.
I Nieuwpoort tok vi en liten pause, og sto tre netter. Fordi det var meldt mye kuling og regn i det området vi snart skulle kjøre inn i. Vi var rundt i byen både på sykkel og til fots. Byen var veldig godt tilrettelagt for å bevege seg rundt.
I Bourseville sto vi midt ute på landsbygda, men på en god parkering med strøm.
Og i Le Treport var en veldig koselig liten havneby. Det var mye vind, og bølgende rullet skikkelig inn på stranda. Etterpå tok vi kabelbanen opp til toppen og kikket på utsikten over byen.
Mye turister var det i Etretat, og det var et fint sted å besøke. Vi så veldig fine formasjoner som havet laget i kalk klipper. En koselig liten plass med tange gater og fine hus.
I alt var vi på tur i 5 uker. Her kommer noen bilder fra de siste tre ukene. Vi besøkte Skarhamn, Læsø, Vrångø, Kallø Knippla, Kungshamn og avsluttet turen på Koster. Den første og den siste uken hadde vi sommervær. I de andre tre ukene var det litt blandet vær, men vi fikk veldig mye sol. Herlig å være på tur uansett.
Det var koselig å komme til Østerby på Læsø igjen. Det var veldig få båter, kun åtte som mest. En dag gikk vi stranden fra Østerby til Vesterø, sammen med venner fra Gøteborg. Flott tur på 3,5 timer og 14,5 km. Herlig!
Vi lå fire dager på Vrångø. Det var veldig fine turløyper som vi benyttet flittig.
Vi besøkte koselige Kallø Knippla i herlig vær. Det var mye båt etterhvert i havna. Vi hadde en kjempe koselig kveld hos Kristina og Petter, sammen med Anders og Agneta.
Vi avsluttet vår seilas med ei uke på Ekenas på Koster. De første fire dagene var det få båter, men fra Kristi Himmelfart så var det fullt i havnen. Herlige sommerdager! Vi gikk lang gåtur hver dag.
I skrivende stund er vi hjemme i Halden, og vi har fått installert oss og landet litt igjen på land. Vi kom hjem torsdag 3. September, og la oss på Ystehede over helgen. Startet med å tømme båten for tur utstyr, ting vi ikke pleier å ha ombord når vi ikke er på tur. Det var veldig mye ting om bord som skulle pakkes ut før vinteren. Hadde tenkt å skrive innlegg på bloggen direkte da vi kom hjem, men dessverre hadde vår Pc krasjet.
Skriver nå litt kort om hjemturen. De her plassene besøkte vi: Seli, Lillehavn, Mandal, Høllen, Lillesand, Grimstad, Tvedestrand, Risør, Jomfruland, Kragerø, Ula, Verdens Ende, Lauer, Skjær Halden og Ystehede. Havnene langs Sørlandskysten er til vanlig veldig travle sommerstid, men etter skolestart var det god plass overalt.
7. – 13. August
Oppholdet på Korshavn ble akkurat så herlig som vi hadde håpet. Nydelige sommerdager der vi bare kunne nyte livet i godt vær. Mye sosialt med våre gode venner Elin, Henning, Ann Kristin, Åge, Rita og Jan Birger. Vi koset oss masse med Skalldyr lunsj på brygga og god stemning.
14 – 15. August
Vi flyttet oss ut til fine Seli som ligger et steinkast fra Korshavn og lå der i to netter. Her var det også skalldyr lunsj på brygga med våre gode venner. Seilbåten Humla med Siri og Erling besøkte også Seli.
16. August
Avgang tidlig morgen i stille vær og vi fortøyde noen timer i Lillehavn rett rundt Lindesnes. I herlig sommervær gikk vi tur ut til Lindesnes fyr og kikket. Det var ca 3 km en vei. Tilbake i Lillehavn badet vi og spiste lunsj før vi dro vider inn til Mandal. Det var ikke mange båter i Mandal, uten nå på sensommeren er det stille igjen langs Sørlandet. Hadde en veldig hyggelig bryggeprat med Elisabet, Stian og de to barna deres.
17 – 19. August
Vi fikk en grei seilas til Høllen, et koselig lite sted. Vi badet mye på ettermiddagen. Bente med barnebarn kom på besøk, vi gikk en flott tur sammen. Etter Høllen lå vi to netter i fine Lillesand. På denne tiden i slutten av August er det ikke mange båter i havn eller underveis.
20 – 23 August
Neste stopp ble Grimstad, der ble Moana liggende i fire netter. Første kvelden var vi invitert hjem til Vigdis og Are. Det ble et veldig hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat. Neste dag dro vi på hyttetur til Evelyn og Knut Kristian, vi koset oss med god mat og herlig stemning på fine hytta.
24. August
Kommende natt lå vi i Tvedestrand, her hadde vi ikke vært med egen båt siden i 1992. vi lå to gjestebåter. Roger, broren til Tommy kom på middag etter jobb. Det ble hyggelig gjensyn.
25 – 26. August
I fine Risør lå vi to netter lengst inne på favorittplassen vår i pollen. Vi gikk en fin badetur over til østre Randvik. Det var noen få andre gjestebåter i havna. Den første natta var det mye vind og båtene som lå ute i ytre gjestehavn lå meget urolig og dårlig.
27 – 30. August
Vi lå en natt på fantastiske Jomfruland, etter at vi gled opp for Genuan i lite vind. I knall sommervær gikk vi en 4 timer lang tur helt sør på øya. Jomfruland er en langstrakt rullesteinøy med mye fugler og fin natur. Vi plukket mye bjørnebær. Videre lå vi to netter i Kragerø. Vi besøkte våre kjære seilvenner Aina og Per fra tiden i Karibien. Det ble et meget hyggelig gjensyn med mye mimring og god mat.
31. August – . September
En natt lå vi i Ula havn, et lite sted. Da vi kom var det nydelig vær vi gikk bort til stranda og badet og slakket i sola. Plutselig så vi skikkelig svarte skyer og hørte tordenvær på avstand. Vi pakket fort sammen og gikk til båten. Kom akkurat ombord før det skikkelig braket løs, men etter en kort stund var det like fint vær igjen. Neste natt lå vi på Verdens Ende. Det er en kjempe stor og fin marina. Finnes også en veldig populær restaurant på toppen av fjellet med flott utsikt. Alt var stengt, så vi fikk spise ombord. På ettermiddagen badet vi mye og hygget oss med en flaske vin i solveggen.
1.- 2. September
Vi seilte over fjorden i rolige forhold og var igjen tilbake på vår side av fjorden. Tok en natt på vakre Lauer. Vi ble tatt imot av Dordi og Arild med venner. Fikk en hyggelig formiddagsprat med dem før de dro. Fikk en herlig dag med fin gåtur rundt på øya og prat med noen lokale folk. Vi koset oss på land i solveggen. Siste natta på toktet i 2020 lå vi på Skjærhalden, turen ble avsluttet der den startet. Vi fikk hyggelig bryggeprat med våre gode seilvenner Bente og Tor.
Oppsummering
Vi sitter igjen med veldig mange fine minner fra denne flotte tur. Planen var å ikke seile lengre nord enn Helgeland, men det ble opp til Kjerringøy litt nord for Bodø. Vi var på farta i nesten 22 uker. Dette var nå vårt tredje tokt opp og ned langs norskekysten. Vi logget 2250 NM ( ca 4000 km), som er ca 1000 NM kortere enn vi logget på forrige tur. Det har vært mye motorkjøring som alltid på et slikt tokt, men vi har også vært 600 NM under seil.
Vi besøkte 80 ulike havner langs kysten. Et mål for denne turen var å oppsøke nye havner, 40 nye havner fikk vi inn i loggboka, det var artig. Vi liker at det er en god miks med å se igjen «gamle» steder, og å oppdage nye plasser. Været har vi vært heldige med på turen, foruten 14 dagers perioden i førsten av mai i Ålesund. Hatt mye varmere vær enn sist gang vi seilte norskekysten i 2015.
Vi har også passert to milepæler i sommer, vi har seilt 60 000 NM sammen og vi har vært 3650 netter om bord i båt (10 år) .Et år har vi bodd hjemme i båt ellers har det vært underveis på tur.
Turen har foregått helt uten uhell. Covid 19 har gjort at det sosiale livet og bryggelivet har vært veldig annerledes. Hatt en del flotte treff med mennesker vi kjente fra før, men nye bekjentskaper har vært vanskelig i år.
Takk til alle som har fulgt oss på Helgeland tokt på bloggen.
Midsund kan regnes som et episenter for Sherpaenes trappebygging i Norge. Flere fjelltopper i området har fått trapper, det har gjort plassen populær for friluft/ topp tur turister. Vi hadde planer om flere turer, men på grunn av ufyselig regnvær og mye vind så ble det kun en kort tur. Midsund og nærområdet rundt var veldig fint, og det skulle vi gjerne kommet tilbake til for flere turer.
Neste natt tok vi i Ulsteinvik, det var første gang vi var der. Underveis fikk vi motvind til Ålesund, der vi gjorde et kort stopp for å fylle diesel. I Ulsteinvik lå vi ved hotellet som eneste gjeste båt. Tidlig neste morgen la vi kursen rundt Stadt i sol og stille vær. Vi la til i Seljevågen etter en rolig passering. Der var det nye brygger og det var veldig greit å ligge. Vi fikk to deilige sommerdager med flott sykkeltur, fine gåturer og kos i sola.
Ut til Silda var det 5 NM og vi seilte dit en formiddag i nydelig vær. Vi var alene båt når vi kom ut, men på kvelden var vi 12 båter, Men fortsatt ikke bryggefullt. Fantastisk flott dag på fine Silda. Vi gikk tur og kikket rundt og ellers ble det mye bad og tid til å nyte sommeren.
26.07.20
Tidlig start fra Silda i gråvær og regn, været skifter fort etter drømmedag i går. Fikk fin seilas bortsett fra gjennom Skatestrømmen sør for Måløy. Vi la oss i Florø og ble der i tre netter i mye regn og kuling. En av dagen tok vi fergen ut og besøkte øya Kinn som lenge hadde stått på ønskelista. Vi var heldige med været fikk kun litt regn. Kinn var naturmessing veldig flott, spesielt med spektakulære Kinna klova. Øya minnet oss veldig om øyene lengre bort i vesterled. Kinn er på 2,5 kvadrat kilometer og uten ordinær bilvei. En rundtur rundt øya tok omtrent 2,5 timer. Vi besøkte også Kinn kirke som nettopp var blitt åpnet etter restaurering. Kirka var bygget på 1100 tallet.
De to neste dagene seilte vi mellom regnskurer først til Askvoll, ny plass for oss. Deretter en langdag over Sognefjorden ned til Strusshamn ved Bergen. Selv om vi skriver Juli måned og midt i ferietid så har det ikke vært veldig mye båter eller fullt i noen havner.
31.07.20
Vi hadde avtalt treff med Tina og Bjarne fra Bergen, som vi ble kjent med på vår Karibien tur. Vi møttes i fine Pila pollen vakker ankrings lagune i Fitjar skjærgården. Vi fikk en veldig koselig kveld sammen med nydelig mat og masse mimring. Det var veldig hyggelig.
Videre ble Haugesund og Tananger brukt som nattehavner på vår vei videre sørover. Vi var meget heldige med både medvind og med strøm rundt Jæren. Loggen vise 73 NM før vi klappet til kai i Flekkefjord. Fem minutter etter vi fortøyd slo regnet til og det kom hele 70 mm regn. Det var første gang vi besøkte Flekkefjord, det så ut som om det var en sjarmerende by. Vanskelig å få sett så mye når uværet raser.
På vei fra Flekkefjord i flott vær tok vi lunsjstopp i ut havnen Torsøya. Der var det bygd fine brygger og koselig tilrettelagt for båtturister. Sikkert plass til 100 båter, men vi var så heldige at vi hadde plassen for oss selv et par formiddags timer.
10 NM lengre ut ligger øya Hidra med havnene Kirkhamn og Rasvåg. Vi bestemte oss for å at det var på tide med et gjensyn med Rasvåg som vi besøkt mange ganger, men ikke siden 90 tallet. Rasvåg er en skikkelig idyll, og en av våre favoritt plasser. Været var strålende, ennå en nydelig sommerdag.
Etter en fin runding av Lista landet neste morgen ankom vi Korshavn rett vest for Lindesnes sjuende august. Vi følte begge to at det var nesten som å komme hjem etter flere lange besøk her de siste årene. Vi går nå inn i en skikkelig godvær periode så vi tar et lengre «feriestopp»etter at vi hatt mange lange dager underveis langs kysten. Her liker vi oss veldig.God bryggeplass, fint å sykle, gå tur og padle kajakk. Det er en nærbutikk på brygga med en liten pub. Sist men ikke minst er det mange flotte folk her som vi blitt kjent med.
Vi dro fra Onøy, det var første dagen på ei uke vi hadde gråvær. Vi la oss ei natt på sjarmerende Vandve for å besøke Tommy Solfjell, tidligere arbeidskollega til Tommy. Det var artig å se hans plass, mange timer med godt arbeid har blitt lagt inn i prosjektet. Vi hadde en fin dag sammen, avsluttet med middag ombord. Øya ligger nordvest for Dønna. Vi fikk låne bryggeplass på fiskekampen, der sto alt fortsatt på vent i påvente av fiske turister.
Lett medvind tok oss de 23 NM til Sør Herøy. Det er en favoritt plass fra tidligere og vi ble liggende i 4 døgn. En dag leide vi bil, og kjørte Dønna og Herøy på opplevelsestur. Vi fikk med oss mange fine steder og masse severdigheter. Vi dro på flere flotte sykkelturer på Herøy. Været var ikke det beste så det var deilig å ligge i en god havn. På lørdag den 11.7 tok vi ferge ut til Brasøya. Vi syklet rundt på Brasøya, Prestøy og Husvær, for å gjøre oss litt kjent. Vi spiste Bacalou til lunsj på Havkanten feriested på Husvær. Vi beøkte også den ytterst sjarmerende puben Kråkebollen.
Fire døgn senere da vi slapp fortøyningene så var det egentlig et døgn for tidlig i forhold til best værmelding. Noe vi måtte slite med 30 NM ned mot Brønnøysund med kuling i bauen og masse regnbyger. Da vi kom til Brønnøysund var havna full, og vi hadde ikke lyst å ligge utenpå i blåseværet. Vi fortsatte ca 3 NM til Møyhavn ved Torghatten. Der var det stille og idyllisk, vi fikk brygga for oss selv.
Neste dag var det vindstille så det ble motorkjøring til Rørvik. Fikk flotte ørne bilder på veien. Vi har blitt veldig glad i nye kamera vårt Nikon P 900, morsom zoom. I Rørvik var det mye båt. Det ser ut som at i alle de kjente stedene er det mye båt, og kommer vi litt på utsiden leia er vi for det meste alene. Vi avsluttet dagen med å se anløpet til Hurtigruta.
Tirsdag 14.7 ble det tidlig avgang fra Rørvik. Vi satte kursen for det gamle fiskeværet Nordøyan. Mye sikksakk kjøring i en flott skjærgård på vei ut. Vi dro opp noen Sei før vi anløp Nordøyan. Seien ble fortært til middag me selvplukkede molter til dessert. Det er et flott restaurert fiskevær 8 NM nordvest for Sør Gjeslingan med fin flytebrygge. Nordøyan er også kjent for det tragiske forliset med Hutigruten Sanct Svithun i oktober 1962. Der 41 mennesker omkom. Det er i dag et minnesmerke på øya.
Havstykket Folla kan til tider være veldig røft. I dag viste det seg fra sin aller beste side, vi fikk dessuten se både havørn og vågehval. Da vi ankom Småværet på Flatanger var det 24 grader varmt. Så vi bestemte oss for å starte bursdagsfeiringen til Susanne en dag før. Først med kos i sola med Bubbel og mange bad. Senere herlig Kveite middag på restauranten. Småværet var en av stedene som ble hardest rammet i storbrannen på Flatanger i Januar 2014. Nesten alle hus ble brant ned, men i dag fremsto det som en veldig koselig plass.
På veien videre sørover ble de et obligatorisk stopp i den trygge og gode havna Kuringvågen i Stoksund. Neste natt lå vi i Hestvika på Hitra. Begge disse dagene hadde vi bygete vær med masse regn, men også gode seilaser.
På lørdag 18.7 ble kursen satt sørover i Trondheimsleia med planer om å overnatta i Kristiansund. Når vi ankom Kristiansund etter drøyt 8 timer underveis, bestemte vi oss for å fortsette over Hustadvika. Det var meldt frisk vind på kvelden, men vi regnet med at vi skulle være fremme da. Vi fikk kuling de siste tre timene og til dels grov sjø. Men med riktig seilføring og fin vinkel på vind gikk Moana som et tog. Vi passerte Bud og så at mastene slang, så det fristet ikke å ligge der. Vi valgte å fortsette enda 10 NM, inn Frænfjorden til Elnesvågen. Her var det veldig lite vind, god plass og billig å ligge. I dag ble det en skikkelig lang dag på jobb, 90 NM, 14,5 timer så da var det herlig å klappe til kai. Vi koste oss med Bacalou og et glass rødt før tidlig i seng.
På søndagen ble vi hentet med bil av vår Hurtigrute venn Ellen. Hun tok oss med på flott tur langs spektakulære Atlanterhavsveien og etterpå besøkte vi Håholmen. Vi har sett Atlanterhavsveien fra havet mange ganger, så det var artig å endelig se den på nært hold. Besøkte Håholmen med båt, vi spiste god fiskesuppe til lunsj og kikket mye rundt. Det var spennende å se museet med Saga Siglar og Osebergskipet. Vi takker Ellen for en fantastisk dag sammen.
Vi avslutter dette innlegg fra Midsund. På vei hit fisket vi igjen, det bet skikkelig så vi måtte gi oss etter 20 minutter. Denne gang lagde vi fiskekaker for første gang. Vi er nå på bra sig sørover, regner med å passere Stadt om noen få dager før vi bremser litt på farten. Vi har ca 1600 NM i loggen og alt vel ombord.
Avgang fra Svartisen midt på dagen på ei speilblank Holandsfjord. Etter 9 NM var det et kort stopp i Engavågen i Meløy kommune. Vi handlet og spiste lunsj. Deretter fikk vi frisk fin vind rundt Kunna, som regnes som Nord Norges svar på Stadt, før det igjen ble Yanmar vær.
Vi tok natta på utrolige Sør Fugløy, en nydelig plass. Vi var eneste båt i havna. Etter vår mening er Sør Fugløy en av de aller råeste og flotteste plasser man kan besøke langs hele norske kysten.
Neste etappe ble bare 8 NM til Krokholmen ved Sør Arnøy. Vi passet på å fylle på kjøleboksen med litt fersk torsk før vi gikk inn i havna. Vi er inne i en periode med veldig godt vær så vi bestemte oss for å bli liggende her noen dager og bare nyte det flotte sommerværet. Vi fikk et hyggelig gjensyn med Aina og Robin, seilere som vi ble kjent med i 2015. Vi hadde en veldig koselig kveld på deres flotte hytte. Det ble servert god mat og drikke og det ble også tid til å teste det flotte svømmebassenget.
Etter noen flotte dager lå vi en natt i Bodø for å toppe dieseltanken og det ble mye bæring fra diverse butikker for å fylle opp bak lagret ombord.
Kursen ble satt mot flotte Kjerringøy, det er ca 20 NM nord for Bodø. Her hadde vi avtalt treff med våre gode venner Sissel og Hans Olaf som har et molohus på Kjerringøy. Andre kvelden kom også Nadja fra Trondheim Elisabet og Knut. Vi hadde en meget festlig kveld sammen med mye latter og mimring. Sist vi alle var samlet var i Las Palmas med klargjøring for Atlanterhavs seilas. En av dagene var det en stor flokk med Grindhval ute på fjorden, vi ble med en av de lokale nordlandsbåtene ut. Det ble en meget flott opplevelse å få komme nært på flokken.
I år var vår plan å bruke mest tid på Helgeland så etter noen fantastiske dager i gode venners lag la vi kursen sørover igjen. Vi besøkte igjen Krokholmen for to nye netter.
Det er nå blitt 28. juni da Kunna ble rundet på sørgående kurs og vi var fysisk tilbake på Helgeland. Første havn ble idylliske Støtt. Været viste seg igjen fra sin beste side. Vi badet flere ganger begge to. Kvelden ble avsluttet på koselige restauranten Støtt brygge. Vi spiste fantastisk Kveite.
De kommende tre dagene skulle det blåse nordlig kuling. Vi seilte 20 NM lengre sør til Vågaholmen som er en utmerket havn til å ta ut mye nordlig vind.
Da kulingen hadde blåst forbi besøkte vi Gjerdøya for et kort stopp og videre til Selsøyvik. I dag var fiskelykken igjen med oss og vi fikk torsk til middag. Det er kjempemoro at det er så enkelt å få fisk. Mange ganger syns vi et er synd at vi ikke kan fiske mer, men vi må gi oss når vi har nok til et par måltider.
I Selsøyvik gikk krabbeteinene i sjøen igjen, fylt med fiskeslo. Vi hadde god tro på at vi nå skulle få krabber, men isteden ble det 200 Kongesnegler. En delikatesse sies det , men de fikk fred for oss denne gangen. Selsøyvik er et flott gammelt Handelsted, i dag er der butikk, kafe og overnatting. Det er en god havn for slike som oss.
På veien mot Onøy fikk vi besøk av Vågehval mens vi sikret dagens fangst. Det er alltid like spennende å se og høre hval på nært hold. Vi ligger på Onøy på fjerde døgnet. Dagene har blitt fylt med flotte fot vandringer og flere sykkelturer. Det er bare et smalt sund som skiller Onøy fra Lurøy, men de har bru forbindelse.
Vi har vært på farta i drøye 11 uker. Vi har tenkt å bli på Helgeland ca 14 dager til før vi setter opp farta sørover. Vi har logget ca 1250 NM så langt. Alt fungerer vel ombord.
Avgang fra Leka tidlig på morgenen i vindstille, sol og blå himmel. En fantastisk fin morgen, vi gled sakte opp mot Brønnøysund. Stoppet innenfor Torghatten og dro opp fire fine torsker til både lunsj og middag. Fint og rolig stopp i Brønnøysund, koselig prat med Thomas som seiler Bavaria 36.
Neste morgen ble kursen satt mot Vega, på veien ble det to timer stopp på Ylvingen også kjent som Himmel blå øya. Vi gikk en fin tur og kikket rundt og fotograferte litt. For natten la vi til i den nye Gardsøya marina nordvest på Vega ved det nye Verdensarvsenteret. Her var det også Korona stengt, det er helt klart en gjenganger så langt på turen. Folk er veldig Korona bevisste, og det setter vi pris på. Vi hadde tre fine dager på Vega. Vi dro ut på flere sykkelturer, selv om det tar mye plass er det veldig deilig å sykler ombord.
Den nye Vega trappa hadde vi hørt så mye om, og vi gledet oss veldig til å ta turen. Trappa var et imponerende byggverk i tre. Den åpnet i fjor, med ble ordentlig ferdigstilt i år med flere rasteplasser, kunstverk og fasiliteter. Det var en flott tur opp de 1400 trinnene. På toppen av trappa ble vi belønnet med herlig utsikt. Total kostnaden på hele prosjektet var på drøyt fire millioner. Personer kunne kjøpe trappetrinn for 1070 kr, og da fikk du et messing skilt med navn på trinnet ditt. Nesten alle trinn var allerede utsolgt. Vega er en veldig stor øy, så vi leide bil en dag. Vi kjørte nesten alle veier på Vega, det ble nesten 15 mil.
Fortsatt var det herlig sommervær på turen fra Vega til Sandnessjøen. Vi stoppet ved de syv søstre og prøvde fiskelykken, det ble nok til lunsj. Fantastisk flott opplevelse og nyte så fin utsikt. I Sandnessjøen hadde vi en kjempekoselig kveld hos Elisabet og Mattias, som vi ble kjent med på Grønnlandsturen i fjor.
Neste stopp ble Sleneset på Solvær. Her likte vi oss veldig godt sist gang så vi måtte tilbake. Vi fikk igjen et veldig fint opphold med både sosiale og fysiske aktiviteter. Spesielt fotturen ut på sør odden var veldig fin.
Fredag 12. dro vi avgårde tidlig inn til Lurøy, vi fortøyde ved Torshavn restaurant. Rett etter ankomst skiftet vi til tur tøy og la vi ut på en flott gåtur opp Lurøy fjellet. Vi følte oss veldig heldige som fikk oppleve en slik fantastisk dag. På toppen var det super utsikt over hele Helgelands kysten og helt til Lofoten 200 km unna. Det var variert og lett gått terreng som passet oss bra. Turen var en av de aller fineste turene vi har gått noensinne. Vi fikk også en hyggelig prat med Tomas Alsgaard, som har røtter her på Lurøy.
Godbitene her på Helgelandskysten ligger tett, vi valgte Rødøy i skikkelig sommervær. Midt imellom Tonnes og Selsøyvik passerte vi Polarsirkelen for tredje gang, i 1998, 2015 og nå. Sist vi var her i 2015 var restauranten stengt og det var ordentlig møkka vær så fottur opp Rødøy Løva kunne vi bare glemme. Nå var opplevelsen noe helt annet. Vi spiste en knallgod middag hos Malin på Klokkergården. Tidlig søndag morgen var vi klare for tur. oppstigningen gikk fint da det var laget en stein trapp av Sherpaer i steinura. Løva var ikke så veldig høy, 440 moh. Men utsynet på toppen var meget spektakulært.
Turen fra Rødøy inn Holands fjorden til Svartisen ble i pøsende regnvær. Innerst i fjorden la vi til på ny flott flytebrygge. Vi så Svartisen innimellom skyene når vi nærmet oss. På tirsdagen syklet vi inn til Svartisen i nydelig vær. Vi var her første gang i 1998 og siden den gang har brearmen blitt mye mindre og trukket seg høyere opp.
Endelig er vi på farta igjen, det var så deilig å dra fra Ålesund etter fjorten dager i området med elendig vær. Værmeldingen for uka var veldig god, og det stemte. Vi la kursen ut mot Finnøy der vi tok et lunsj og tur stopp. Det var en fantastisk fin havn som ble gravd ut for noen år siden. Deretter seilte vi til Ona, en plass som vi har måttet seile forbi fire ganger tidligere på grunn av mye vær. Ona var ei flott fyrøy med 11 fastboende og god fergeforbindelse.
I nydelig vær gikk vi en god lang tur rundt på øya. Vi snakket med flere lokale. Et oppfriskende bad etter turen, og så slappet vi av på bakdekk med noe godt i glasset. Vi ble på Ona over natta så Hustadvika fikk en dag til for at sjøen skulle legge seg. Tidlig start neste morgen over Hustadvika mot Kristiansund som ble passert i 6 knop. Vi fortsatte ut til Straumen på Smøla. Vi var litt slitne etter en lang dag på farta, så det ble en kort gåtur før middag og tidlig kveld. Værmeldingen ga oss tre dager til med godt vær så vi bestemte at vi ville bruke dem på Sula, Bogøyvær og Mausund.
Det er fine fiskevær som ligger langt ut i havet og er værutsatte. Første natthavn ble på Sula, vi stoppet rett på utsiden moloen og dro opp to fine torsker før vi gikk inn. Der hadde de en koselig restaurant på kaia , vi fikk en omvisning. Bogøyvær var en veldig liten plass med en trang koselig havn. På Mausund var det veldig få gjesteplasser, vi var heldige som fikk ligge utenpå en fiskebåt. Vi spiste en kjempe god middag på havne kafeen. Vi likte oss godt på alle tre plassene.
Dagen etter ble det meldt sørøstlig kuling så vi valgte å sette kurs mot Stokksund. En god trygg havn, innenskjærs midt på Folla. Vi fikk sterk akselerasjons vind over land oppimot 20 sm da vi nærmet oss kysten. Sola skinte og det var sommerstemning kombinert med vind rosser iblant inne i Stokksund. Folk badet og koset seg i båter og på restaurant.
Før vi kom oss til Sør-Gjæslingan lå vi en natt i Bessaker. Vi hadde en rolig overfart over Folla. Sør-Gjæslingan er et fiskevær i nordenden på Folla. Før var Sør-Gjæslingan et av kystens viktigste fiskevær, med opp imot 1500 båter og flere tusen mann. Det var litt vanskelig å forestille seg nå når de var så stille og rolig. Halvparten av husene eies av Vikna kommune og blir blant annet brukt til leierskole. Resten er i privat eie.
Hele fiskeværet som ligger på flere øyer var veldig velholdt. Det var en fin gjestehavn med en trang innseiling. Dette var en skikkelig perle som kommer langt opp på vår ti på topp liste over favoritt plasser.
Vi lå i Rørvik et par netter for å bunkre opp litt og fikse noen små jobber deretter dro vi til sjarmfulle Leka. Det var tett tåke og regnbyger på veien dit, så da var det ekstra deilig å komme inn i den lille gjestehavna på Skei. I Pinsehelga ble det nydelig sommervær så vi måtte finne frem kortbuksa. Første dagen gikk vi en flott gåtur ut på Skeisnesset. Mye fugl og flott terreng å vandre i. På søndagen så syklet vi rundt øya, det ble drøye tre mil.
På vestsiden av øya var det veldig spesielt gulbrunt fjell, nesten som å sykle på en annen planet. Fagfolk kan fortelle at Leka utgjør en liten bit av gammel havbunnskorpe, og at den ble presset opp da Amerika støtte sammen med Europa-Asia for omtrent 400 millioner år siden.
Frem til nå har vi fått ca 900 NM i loggboka. Vi har vært på tur ca 40 dager og underveis 20 dager. Alt har fungert meget bra ombord. Nå gleder vi oss til å få 2 hele måneder her på Helgeland.
Vi hadde tre fine dager på Hardbakke. Det ligger på øya Sula i Solund, ytterst i Sognefjorden. Hardbakke er et lite koselig sted omkranset av eventyrlig flott natur. En dag gikk vi topp tur opp på Ramnenipa med 360 gr. flott utsikt over ytre Sogn (mellom haglbyene). Tommy kom i prat med Vidar Hop, eier av skyssbåtene. Det viste seg at vi hadde vært mye sammen med hans far på Shetland flere ganger på 90 tallet. Det kvalifiserte til at vi fikk låne en bil dagen derpå. Vi fikk en fin biltur øya rundt.
01.05 drar vi mot Bulandet. Frem til nå hadde vi hatt stort sett bare fint vær, men nå var det vær endring på gang og turens første snøbyge kom på besøk. Bulandet består av hundrevis av øyer og de største øyene henger sammen med bruer. Til å ligge ytterst i havgapet er det en trygg gjestehavn. Vi fikk bare et døgn på Bulandet, men vi brukte det godt med blant annet en lang bli kjent tur på øya. Det var veldig fint og velstelt overalt.
Kursen ble satt gjennom Florø skjærgården til Kalvåg på øya Frøya rett syd for Bremanger. Vi ble liggende to netter i den fine gjestehavna. Det var ti gjestebåter her i helgen. Vi koset oss med fire retters middag på den flotte kroa på Knutholmen. Vi gikk en fin topp tur opp til utsiktspunktet i sol og haglbyger.
Etter Kalvåg rundet vi Hornhellen, gikk gjennom Skatestraumen forbi Måløy. Forholdene så greie ut for passering av Stadt. Men vi fikk en god del juling av gammel og rotete strøm sjø og bygevær. Etter 12 timer underveis var det deilig å klappe til kai i Ålesund. Det var en ekstremt dårlig langtids værmelding for de neste 14 dagene. Ålesund er et godt sted å ta ut dårlig vær så vi bestemte oss for å dra i håndbrekket her. For å unngå å seile inn i enda mer vintervær.
Vi fikk et hyggelig gjensyn med familien Thyri fra seilbåten Hermine, som vi ble veldig godt kjent med sesongen 2003-2004 i Karibien. Vi hadde en kjempe fin kveld sammen med god mat og mye mimring.
Det var noen dager med litt lettere vær, de brukte vi til å besøke Hjørundfjorden og Lille Kalvøy. Vi tok en rundtur i fantastiske Hjørundfjorden med overnatting i Sæbø. Vi var heldige at det klarnet opp noen timer så Sunnmørsalpene fikk vist seg frem. Det var meget vilt og vakkert, en fantastisk flott fjord. På Lille Kalvøy ble vi først hilst velkommen av lamaen Harald. Etterhvert ble det artig gjensyn med Kathrine. Hun sammen med familien driver et flott sted Gardaløa, med restaurant, pub og hytteutleie. Kathrine serverte nydelig Bacalou og god rødvin, og vi hadde en hyggelig kveld sammen.
Vi feiret 17.mai med god stemning i Ålesund. Vi fikk med oss mye forskjellige opplevelser, båt kortesje med ca 200 båter, bil kortesje med mange ulike type biler og masse flott korpsmusikk. Det ble en veldig fin dag og vi feiret med god mat og drikke ombord.
Dagene i Ålesund ble brukt til litt småjobber ombord, daglige turer og mye av og på med regntøy. Vi har nå vært gjennom en tøff periode med snø, hagl og regn i 17 dager på rad. Vi har heldigvis en god varm båt, alt vel med oss. Værmeldingen ser endelig bra ut for uka etter 17.mai. Planen er å sleppe håndbrekket og dra videre sakte nordover. Vi håper fortsatt på å være på Helgeland 1.juni.