Lørdag 20 april
Klokken 11 kastet vi loss for å dra ut på nye eventyr, familie og gode venner hadde møtt opp på brygga for å vinke oss farvel. Mye smil, varme klemmer og mange lykkønskninger fikk vi og det var også flere tårefylte øyne å se. Det er selvfølgelig rart og spesielt både for oss og dem som står igjen på brygga. Så det er ikke rart om følelsene renner over for noen og hver. Takk til dere alle som gjorde vår avreise så flott.
Været ble finere og finere lenger ut vi kom det var ikke mye vind og den som var kom forfra så vi motoriserte. Første stopp ble en kort visitt på Skjærhalden der vi tok en liten prat med Felicie’s mannskap. Ca kl 16 la vi til i sundet på Nord Koster der vi hadde stemt treff med flere Halden båter.
Det var mye båt, sol og godt vær, og mange koselige seilvenner å snakke med så vi gikk litt fra båt til båt og koste oss. Kvelden ble tilbragt sammen med våre vinternaboer de inviterte på kveldskos, en kjempe trivelig kveld. Nightcup hos Carmen.
21 april
Sol og fint når vi sto opp, det blåste sydlig vind ganske kaldt var det. Vi gikk en herlig tur og kikket på blåveis, hvitveis og det var kjempe fint. Det er alltid like flott å vandre rundt på Koster. Vi tok farvel fra alle kjente å kjørte til Ekenæs. Der la vi oss ved kai og begynte å føle at vi endelig var på vei.
Vi var trøtte å slitne så tidlig på kvelden etter at vi gått tur, spist en god middag gikk vi tidlig til sengs med en god følelse. Det føles veldig deilig og utrolig spennende å være på tur, at vi får gå i gang med denne reise som vi nå har jobbet mot så lenge. Tiden før avreise rakk vi ikke å kjenne etter eller tenke på turen uten det handlet bare om å bli ferdig med båt og andre gjøremål.
Tiden før
Det var ganske lenge før avreise som vi satte denne dato 20 april klokken 11, det var allerede sommeren år 2001. Vi følte at det var greit at ha en fast dato å jobbe i mot når vi sto på som verst. Under ca 2,5 måneder lå vi på land i Eskeviken og tilbrakte all ledig tid på båten. Etter at vi hadde kalkblåst under vannlinjen og bygget hus over Con Amore så gikk vi i gang på prosjektet. I hele sommerferien hadde vi flott vær og varmt og godt, ja det vil si opp under presenningene oppe i båten var det mange dager 50 grader varmt.
Så da fikk vi finne jobb å gjøre inne eller under båten og det var egentlig ikke noe vanskelig for jobb var det nok av. 23 /8 sjøsatte vi igjen og vi var fornøyde med general oppussingen vi gjort, det var en «ny» Con amore som gled ned i vannet. Flyttet om bord 13/ 9 og det var deilig og moro å installere oss om bord.
22-24 april
Vi seilte Ekenæs- Hunnebo- Molløsund- Fiskebæck ( i Gøteborg) der vi skulle tilbringe noen dager med Susannes familie. Turen ned tok totalt 20 timer med alle mulige forskjellige vær og vind forhold. Onsdag til lørdag lå vi stille og hadde koselig sammen med familien med god mat og trivelig prat og det var veldig hyggelig å treffes igjen. Vi tok avskjed lørdag ettermiddag og ble ønsket god tur av familien. Takk for et fint besøk.
27 april – 3 mai
Opprinnelig var vår plan at etter Gøteborg skulle vi seile Skagen- Arendal. Men etter at det bare var meldt kuling, regn og rusk så ombestemte vi oss og la kursen opp Bohuslæn igjen, for å få en mer behagelig tur mot Sørlandet. Dessuten føler vi at båten ikke er helt sjøklar enda og fortsatt helt ny for oss. Etter at vi tok farvel kjørte vi motor i skikkelig motvind til Kællø Knipla. Videre Lilla Kornø- Ramsø- Risør- Arendal disse dagene i veldig blandet vær.
Første dagen fra K Knipla nydelig vær og kjempe flott seilas for indre genuaen i sydlig 10-12 s/m vind. Båten koste seg skikkelig og det gjorde vi også seilte herlig så etter 7,5 time la vi til i en av våre favoritt havner. Det var den fineste dagen ellers hadde vi en god del regn og mye vind. Koselig å besøke Ramsø der vi hadde en trivelig kveld med Marit og Fredrik.
Grei værmelding på tirsdag 30 april så vi kastet loss klokken seks og la kurs mot Risør. Gjorde bra fart hadde sydlig vind 5-8 m/s de første 30 NM så vi tenkte at dette skulle gå kjempefort over, men akkurat vi tenkt tanken fikk vi først en kjempe byge med regn og motvind og det blåste opp kjempe fort. Så de siste 15 NM fikk vi 15-17 s/m og veldig rar stor sjø mitt i mot med mye vann over dekk. Vi ble gjennomvåte men fornøyde å se hvor bra alt fungerte. Dessuten var det greit å konstatere at vi har en tett båt også over vannlinjen.
Vi hadde en koselig dag sammen med Roger og familien i Risør. Vi tok en stille dag både i Risør og Arendal da vi passet på at jobbe med båten. I Arendal var vi i svømmehallen og trimmet og fikk besøk av Knut Christian og Evelyn og vi hadde en koselig kveld sammen. Men det skjedde noe rart når vi satt og ventet at de skulle komme så fikk vi meget overraskende se Con Amore’s forrige eiere på brygga. De ble like overrasket som oss men det var koselig at prate litt med dem.
4 mai
Etter at vi ordet med litt innkjøp og tatt det rolig på morgenen så startet vi med kurs for Kristiansand. Det var sol fra blå himmel og varmt, vindstille så vi kjørte motor og turen tok 6 timer. Vi fylte diesel og da kunne vi like greit ligge ved den kaien over natt sa han fordi han hadde stengt. Vi gikk tur og tok en tidlig kveld.
5 mai
Start klokken 6 planen var at vi skulle stoppe til i Mandal og snakke litt med Arktis og Ivraren men når vi nå var så godt i gang så bestemte vi oss for å fortsette. Værmeldingen var nø 12-15 s/m forbi Lindesnes, kjempe fin egentlig. Det ble 5 timer ren seiling til vi var rundt Lindesnes. Deretter dreiet vinden imot og løyet. Gammel grov sjø rundt Lista, fikk vasket dekket godt ved ett par anledninger.8 timer motorseiling inn til Egersund. Gikk en tur på land spiste en god middag og var meget godt fornøyd med dagens etappe.
6 mai
Sol varmt, god sikt og nydelig vær, skiftende vind både styrke og retning men vi fikk fin seiling rundt Jæren og inn til Tananger. Etter dusj og middag fikk vi Trond på kaffe og vi snakket masse minner fra når vi seilte sammen til Lofoten i 98. På kvelden fikk vi besøk av Lars Erik sammen med to kamerater som også ligger på Madlamoen. Det var et kjempe koselig besøk og vi ble lovet visning på leiren neste dag.
7 mai
Like flott vær i dag sol fra klarblå himmel. På formiddagen polerte vi fribordet sjekket E-mail på biblioteket og handlet. Klokken 15 kom Trond og vi koste oss med reker ute i cockpit og etterpå satt vi på til Madlamoen der Lars Erik viste oss rundt og det var veldig interessant, vi drakk kaffe og pratet kjempe koselig. Tilbake i båten kl 21 vi ryddet og gjorde sjøklart for i morgen tidlig.
8 mai
Vi var innom Hundvåg marina i Stavanger før vi satte kurs ut til Skudeneshavn. Her visste vi det var billig diesel, vi hadde fylt her mange ganger før og eieren kjente oss godt igjen, selv med ny båt. Sist betalte vi 2,75 kr/l. Nå skulle han ha kun 2.50 kr/l. Når vi hevdet at det måtte være for billig, svarte han at vi nok kom til å få bruk for våre penger senere. Herlig mann.
Deretter la vi oss inne i den fine vågen ved flytebrygga. Flott vær i dag også så vi passet på tilfellet og fant frem grill og diverse tilbehør. Vi koste oss her i det brente fleskets hjørne da Skudenes delfinen kom svømmende inn i mellom båtene.
Delfinen har vært her i mange år og har blitt så tam så den lar seg klappes på ryggen. Den så ut å like båten vår for den svømte frem og tilbake langs båten helt til den så en fisker hoppe om bord i sin båt å klappe i vannet da svømte den bort til ham, og ble med når han kjørte utover, så han pleier sikkert at få fisk av ham.
9 mai
Sol og varmt sø 7 sm vi rullet ut genuaen og seilte opp Karmøysundet. Prøvde vindroret for første gang. Det styrte båten greit i de lette forholdene, men virket noe slitt i noen foringer så det må vi få fikset etterhvert. La til i Smeda sundet i Haugesund det var mye båt. Etter middag og oppvask hadde vi avtalt møte med Petter for visning av hans nye båt Motiva 43. En flott stålseiler med alt tenkelig utstyr og litt til i meget god stand, fantastisk skip.
10 mai
Sol varmt like flott i dag også. Startet med kurs for Rosendal med frisk vind sø kuling. Seilte flott over Sletta men når vi svingte innover Hardangerfjorden fikk vi vind rett i nesa så i de harde kaste vindene valgte vi å falle av og gå til det lille koselige Espevær ytterst i Hardanger. Det var koselig å komme hit igjen og vi fikk en fin plass ved kai. Gikk en lang tur over til Ufo ringen, dusjet og kjøpte reker 70 kr/ kg. Petter og Inger kom senere på kvelden og vi hadde to kjempe hyggelige dager sammen.
12 mai
Sol og varmt og så godt som vindstille. Vi kjørte inn mot Rosendal mye vakkert å se på med stille vann og snøfjell rundt om. Gikk en lang tur opp til Baroniet og videre inn i marka. Blomstringen var tidlig og meget flott med frukttrær, syriner og rododendron og masse annet i alle mulige farger. Vi syntes ikke vi lå noe bra ved flytebrygga så vi startet opp og seilte inn til Sunndal innerst i Mauranger fjorden (fjordarm i Hardanger fjorden) der fikk vi en fin plass ved kai på utsiden butikken. Nydelig innseiling med Bondhus breen hengende ned i dalen.
13 mai
Vi pakket sekkene og tok sikte på breen og gikk avgårde i sol og flott vær. Vi gikk langs elva oppover til vannet under breen, her har de lagt til rette en kjempefin sti. Videre rundt vannet var det mer klatring og kupert terreng vi gikk helt opp til vi sto på trygt avstand under breen. Den hadde dratt seg en del høyere opp siden vi var her i -94. Turen i alt tok 5,5 time med passe gang fart, det var deilig med dusj og middag når vi kom tilbake.
Plan var nå at vi skulle litt lenger inn til Jondal men nå var det slutt på godværet, men vi var kjempeglad for disse fine dagene vi fått her inne, så da tenkte vi starte tidlig neste morgen med kurs utover før kuling i mot og regn raste inn fjorden.
14 mai
Startet tidlig og kom frem til Hjellestad etter 45 NM en havn litt syd for Bergen. Her lå vi godt mens kulingen blåste av seg og det var masse regn i tillegg.
15- 20 mai
Seilte inn til Bergen neste formiddag. En av jobbene som vi ikke fikk gjort før avreise var å bytte feste til indre forstaget som vi lurte litt på hvor bra det var. Kontaktet Iversen riggverksted og etter inspeksjon avtalte vi at tirsdag 21 skal han fikse reparasjonen. Det var koselig å komme til Bergen igjen og vi la oss like ved Zacharias bryggen når vi kom ca 15.30 onsdag ettermiddag var det fortsatt godt med plass men på kvelden og hele neste dag strømmet det på med båt i alle fasonger.
Flere hundre kom det, omtrent som Skagen på sitt beste. Hadde en koselig 16 mai kveld i cockpit først med reker og krabbe og etterpå kom Odd Tufte med familie og venner. Han hadde med en skikkelig avskjeds pakke så nå trenger vi ikke å bunkre på en stund, tusen takk igjen. På selveste 17 mai så ble vi vekket klokken 7 av en skikkelig salutt. Sol og meget flott vær både den 17, 18 og 19(nordsjø vær, men det blir vel fint igjen etter feiring og rep.)
17 mai toget var veldig spesielt slik hadde ikke vi sett før. Det var ikke så mange skoler og klasser representert uten foreninger og klubber at folk gikk for noe som betydde mye for dem. Sammenlignet med Halden så var det barnetog og russetog i et pluss masse mer. Det var dans, sang og musikk og masse show.
Flotteste og morsomste tog vi sett noen gang. Hele dagen og kvelden var det fullt av folk overalt i gatene, men veldig god stemning uten bråk. Bergensene vet virkelig å sette pris på godvær. Vi koset oss og traff Harald Molvig med familie, Magnus Bain kom og gav oss noen tips om interessante ting å finne på her i byen.
Den 19 trengte vi å gjøre noe annet, en bare å være sosiale og slappe, så da tok vi fatt i et forslag vi fikk i går å vandre Bergens 7 fjell. På med tursko og rygg sekker buss opp til Ulrik banen som tok oss opp 650 meter over havet med taubane. Det ble en kjempe flott tur med fin utsikt, både utoverhavet og innover Jotunheimen og ned mot Hardanger med Folgefonna. Det var mye folk i alle aldrer langs ruten. Vi fulgte en rute på ca 2 mil i kupert terreng ikke over alle 7 fjell men over 5, bort til Fløyen.
Der tok vi fløyen banen ned og vi var slitne på en god måte når vi kom hjem etter drøyt 6 timer. Mandagen byttet vi olje på motor og jobbet med forskjellige forberedelser innfør nord sjøen. I morgen så skal vi få fikset dette oppe i riggen og etterpå inn vente godt vær for overfarten, nå er det meldt kuling de nærmeste dagene.