Utdrag fra loggbok: Shetland – Fort William 30.04.00 – 19.05.00

30 april

Vi fortøyde mellom en lokal seilbåt og en ferje som lå til reparasjon. Vi snakket med havnkontrollen igjen, det viste seg at de var vanskelig å få nøkkel på grunn av at vi var første gjestebåt i år. De hadde ikke funnet frem tingene enda men heldigvis etter et par timers leting fikk vi nøkkel og tok en meget etterlengtet dusj. Vi spiste fish and chips og gikk en liten runde, men etter som vi var veldig trøtte, spesielt Tommy som ikke sovet mer enn 1 time på overfarten så tok vi tidlig kveld.

1 mai 2000

Vi sto opp  kl. 9 etter en god natt søvn, vi spiste frokost og ryddet etter overfarten. Vi fikk sveiset do handtaket på ett verksted og de ville ikke ha noe betalt for jobben, de sa det bare var koselig å få hjelpe til. Vi handlet litt middagsmat på supermarkedet, vekslet penger, kjørte 2 maskiner med vask på båtklubben 2 £ per vask og etterpå tørk til samme pris. Vi gikk rundt og nøt Lerwick som vi lenge hadde sett frem i mot å se igjen, på ettermiddagen sov vi middag. Til middag spiste vi kylling og etterpå gikk vi en runde.

Vi traff Kareen på the Lounge og hun husket oss godt igjen og vi hadde en skikkelig trivelig kveld med fin musikk, det var 8 stk som spilte fiol, gitar, Bodhran, piano, akkurat slutten på folk festival. Vi traff norske fiskere fra 2 forskjellige båter som leverte kjempe laster, vi sang og skipperen på den ene båten spilte gitar etter at bandet sluttet.

2 mai 2000

Vi våknet opp til nydelig vær så vi kunne være ute i bare collegetrøye hele dagen og det er uvanlig her med så varmt vær. Vi besøkte biblioteket sjekket E- mail, men vi kunne ikke bruke vår diskett der det ferdige reise brevet lå så vi sendte det til Susannes bror Anders og han var snill og hjalp oss med å sende videre til andre. Vi gikk tur Lerwick spiste lunsj hos Jimmy –han som dykket for oss i 1996 og sjekket propellen.

På vei hjem hørte vi herlig musikk fra Da Noost så vi gikk inn og ble hilst velkommen av Kareen og Phillip. Etter at vi bestilt og sittet der litt fikk vi greie på at det var et overraskelse party for en dame som ble 50, og der klampet vi rett inn og ble velkommen snakk om gjestfrihet! Etter 2 øl og snacks som de bød på gikk vi på båtklubben og skrev oss inn som  første båt i år i gjeste boken og leverte vimpel.  Videre tok vi en liten pubrunde og de er herlig med flott musikk.

3 mai 2000

Opp kl 8,vi  dusjet på klubben og fylte vann før avgang. Fylte diesel 26 p/ liter ca 3,50 kr/ l. Hadde 150 liter fylte til 260L. Vi var hos havnkaptein og leverte nøkkel og betalte 50 p/ meter i døgnet = 16.50£ for våres 3 dager. Det var fint vær stille på vannet vi fulgte land sørover ganske nær kjørte vi å så på fuglelivet. Ved øya  Mousa kom 2 delfiner på besøk og showet for oss litt det var skøy. Senere kom vi inn i masse strømsjø og store bølger ved Sumburghhead Shetlands sørspiss og videre 3 NM sørover.

Det var en grei tur 7 timer motor, flott vær og mye fugl. Inn til Fair Isle var det mye strømsjø, og litt rotete. Vi hadde beregnet reisen perfekt etter tidevannet. Det er så vakkert med alle spennende klipp formasjoner, grotter og stupbratte fjell sider og alt dyre liv. Vi gikk tur opp til det nordlige fyret, det er fantastisk fint at gå her, mose og gress i runde slutninger.

Så mye fugl blant annet Lundefugl– puffins og  de er så morsomme å studere. Det var også masse sauer og nyfødte lam.

4 mai 2000

Vi sto opp tidlig til sol og nydelig vær. Pakket sekkene med fotoutstyr og kaffe for en langtur, vi gikk veien til det sydlige fyret. I en vik var det masse seler som lekte i vannet. Videre opp på en høy klippe med masse fugler og der så vi Orkney øyene. Det ble en skikkelig heldagstur på 6,5 timer i helt utrolig vær.

Trygve som vi snakket litt med i Lerwick hadde kommet, en interessant man på 77 år, han kjør alene med sin motorbåt, han hadde nå 6 uker ferie før han skulle hjem og feire gullbryllup .Vi spiste middag på observatoriet og så diasbilder om Fair Isle og dess historie. Møtte fergen Good Sheepheard kl 20 da kom den fra Lerwick og det er alltid en viktig stund for øy beboere. Vi snakket med Jimmy, James William Stout skipperen, og han kjente oss igjen vi pratet litt.3 fiske båter kom inn for natta så vi tok Trygve på utsiden oss, så da ble det plass til en fiske båt der, han syntes  vi var greie og ga oss fisk. Avsluttet kvelden hos Trygve med koselige historier.

5 mai 2000

Opp kl 9 vi spiste frokost og så reiste vi selv om det var tåke, men tiden var inne med tanke på best strømforhold, motoren fikk jobbe hele veien det var ikke mye vind og det som var kom forfra.Det første på Orkney dukket opp ganske tidlig, det klarnet opp. Fremme i Stronsay ca 17.30 da var det lavvann, utrolig høye pirer og kun nok vann de ytterste 30 m på pirene ellers tørt.

La til på en fiskebåt, en fisker kom og vi spurte om det var greit at vi lå her og det var det. Snakket litt om tidevann og når det var best for oss å fortsette.  Han gav oss krabber som vi kokte men sparte til lunsj i morgen Etter en stund kom han tilbake med sin fru og lurte på om de fikk ta oss med på biltur og vise oss øya. Veldig trivelig tur og de fortalte mye om plassen, det var en ganske flatt øy med mye jordbruk og grønt og frodig. Det bodde 350 personer her.

6 mai 2000

Vi startet kl 7.30, litt grått på morgenen men det klarnet til en kjempe fin dag. 22 NM til Kirkwall et stykke hadde vi med strøm så vi logget 8,8 knop, senere motstrøm men vi hadde beregnet riktig. Vi rapporterte til havnekontoret på vei inn at vi kom og når vi nærmet oss lå det en seilbåt og ventet, det viste seg å være Carronach med Duncan som skipper en hyggelig seiler som hørte oss på vhf  og tenkte at vi kanskje trengte en hjelpende hand.

Vi fortøyde ved kai for ved flytebrygga var det for grunt og etter at Duncan hjulpet oss å fortøye serverte han oss kaffe om bord hos seg. Enda en gang hjelpsomhet og gjestfri helt uten grenser. Vi gikk tur i byen, handlet, og til lunsj spiste vi fantastisk gode krabber. På kvelden ble vi bedt på middag på seil klubben og det ble en trivelig kveld.

7 mai 2000

Flott vær herlig å være her. 3 m tidevann og ca 10 cm for grunt for Sajoma, men det er leirbunn så det går greit. Gikk rundt og gjorde oss kjent i Kirkwall det er en ganske stor by og vi hadde en stille og rolig dag i havn, snakket med en fisker som pakket inn småkrabber i bilen –Welvets (?)de er søtere enn vanlige og de ble sålt mest til Spania.

Vi besøkte st. Magnus cathedral en kjempe imponerende bygning med et fantastisk trearbeid og flotte utsmykninger både høyt og lavt.

8 mai 00

Opp kl 8 sol og nydelig vær tok buss til Stromness koselig liten by og en grei havn. Trivelig tur og vi så en god del av øya. Gikk og besøkte Highland Park whiskydestilleriet og vi fikk en interessant omvisning og film, etterpå en liten smaksprøve. Satt ute i cockpit på kvelden og snakket bl.a. om så heldige vi vært med dette kjempeværet nå i 9 dager det er veldig spesielt her att få oppleve det.

9 mai 00

Kl ringte 7.15 vi startet direkte, det var tåke veldig tett inni mellom. Tåke til dis fortsatte hele dagen og vi så ikke så mye, ingen vind. Mye strømsjø ut i fra Pentland. Kom til Wick 16.30 etter en grei tur. Veldig kjedelig havn, stor men ikke så mye båter ca 3,5 meter tidevann og bare høye kaier. Gikk tur i byen som var fin og trivelig.

10 mai 00

Opp kl 8.30, litt disigt vær i dag. Fin tur og litt vind i 2 timer så vi seilte litt, ellers mest motor. God sikt og vi kjørte forbi 3 oljeplattformer, det var ikke mye trafikk. Inn til Lossiemouth la oss på flytebrygge, veldig fin havn. Besøkte biblioteket leste, sendte E- mail. Kjøpte kina mat det var godt, en stille kveld.

11 mai 00

Etter frokost startet vi med å vaske dekk og fribord (vårpuss), det var skikkelig møkkete så vi var ferdige etter 6 timer da gikk vi tur og spiste middag. Etterpå hjalp vi inn en seiler som kom alene det blåste kuling men løyet sent på kvelden.

12 mai 00

Opp kl 7.30 gikk bort til Havnekontoret for å betale, trengte bare å betale for en natt og det var nok, prisen var 15 £. Havnkaptein hadde kontaktet tollkontoret så vi fikk klarert inn.

Av gårde på høyvann ellers hadde vi ikke kunnet komme ut på grunn av grunt i kanalen  sol og god sikt, frisk bris som økte til kuling. Vi fikk en fin seilas, mye å passe på før Inverness. La oss i  Longman marina det var bra flytebrygger og inngjerdet havn.

Gikk direkte på land skikkelig langtur først til Kaledonia kanalen, veldig fint med gangstier og frodig landskap. 2 marinaer ved slusene og vi tenkte at vi går inn her i morgen. Videre inn til byen Inverness, stor og veldig trivelig, avsluttet dagen med et koselig pubbesøk.

13 mai 00

Gikk inn i kanalen etter avtale over vhf kl. 10.15, turen koster 180 £ for 8 dager. Alt gikk greit vi la til på utsiden av Seaport marina. Sol og kjempefint vær vi besøkte turistkontoret og Inverness castle, vi fikk se og høre en sekkpipeparade det var moro og de så utrolig flotte ut. Gjorde oss kjent i byen, fint med mye blomster og grønt. Levende musikk på puben Skotsman på kvelden.

 14 mai 00

Vi sluset opp i Loch Ness, vi var 3 båter i slusen og vi som lå først fikk mye vann men vi hadde kontroll. Vi holdt utkikk etter Nessie men så henne ikke. Kanalen er 60 NM og det er 29 sluser og den går gjennom 3 sjøer-Loch Ness, Loch Oich og Loch Lochy. Så på Urquhart Castle, kjempefint, og veldig romantisk. Videre inn til marina der var det grunt men vi kom inn til brygga. Gikk tur og rodde til slottet før vi grillet og koste oss på kvelden, nydelig vær hele dagen. Pratet med et par fra Hull, ba dem om bord på en kikk.

15 mai 

Vi fikk hjelp av en motorbåt som kjørte charterturer til å trekke oss ut på dypt vann igjen og det gikk greit. Videre opp Loch Ness, det er en stor sjø, motvind og kaldere men fortsatt sol. Så mange høye fjell med snø på toppene. Inn til Fort Augustus kjempe koselig lite sted med 500 personer som bor her. Butikker, hotell, puber, restauranter langs slusetrappen, her stortrivdes vi med en gang. Blir her to netter for å ordne litt på båten og for å se oss om. Gikk fine turer. Det var mye turister og mye folk rundt slusene når vi sluset de fem slusene i trappa.

17 mai

Vi startet kl 10 og kjørte sakte langs kanalen, veldig fint, stoppet ved lunsjtid og gikk opp på en fjelltopp-herlig utsikt, spiste lunsj etterpå kylling og skotsk pai varmet i ovnen . Blandet vær i dag, med regnskurer og sol og motvind med litt dis iblant. Ankret opp ved et slott og rodde til land og så oss litt rundt. Kjørte videre til Gairlochy la til på flytebrygga og koplet på strøm og ladet video, telefon og pc. Stille plass uten noe fasiliteter eller noe annet. Gikk lang kveldstur i en veldig fin skog.

18. mai

Etter frokost sluset vi videre. kjørte 8 NM til Neptuns staircase den lengste slusetrappa med 8 sluser ned mot Corpach. Vi var alene i slusen og det var deilig. Slusemannskapet var som vanlig veldig hyggelige og hjelpsomme, det har de vært hele veien. Vi la oss i det siste bassenget i kanalen, med flott utsikt mot Ben Nevis. Vi gikk tur bort til Fort Williams. Det var en koselig by, men det var ikke noen havn for oss.

19.mai

Vi sto opp kl. 7, lagde matpakke og pakket sekkene for topptur opp Ben Nevis 1344 moh. Været så ikke så bra ut, men heldigvis lettet det. Vi tok buss til Fort Williams og dro videre med drosje til starten på turen ved Visitor senteret som ligger 10 moh. I tur brosjyren leste vi at det er beregnet 6 – 8 timer, men vi bruker nok litt mer. Det var sol og lettskyet vær de første 2 timene til vi kom opp ca 700 m.

Da gikk vi inn i skyene og ved ca 1000 moh kom det snø og haglbyger. Folk vi møtte fortalte at det snødde mye på toppen. Vi bestemte oss for å fortsette så lenge vi syntes det var ok. Ved 1200 moh var det 1/2 m snø. ( vi følte at vi ikke hadde helt ok fottøy med våre joggesko) Det var gråvær og tett, men veldig fint å gå for stien var ordentlig opp tråkket.  Endelig var vi på toppen og da klarnet været et kort øyeblikk så vi fikk nydelig utsikt. Vakkert! Det var en fantastisk opplevelse og vi var godt fornøyde med innsatsen.

Øver på å navigere med sekstant
Sumburgh head på Shetland
St Ninians Isle på Shetland
Stor kanalbåt sluser oppover

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.